суботу, 4 квітня 2015 р.

Знайомство з картиною

І.Репін "Дівчинка з персиками"

Знайомство дошкільників 
з репродукціями художніх картин

 В. Підгурна, вихователь-методист 
Віньковецького ДНЗ №2  "Колобок"

Згідно з чинними програмами,  дітей середнього та старшого дошкільного віку ознайомлюють з  репродукціями художніх картин.
Щоб твори живопису мали розвивальний та виховний вплив на дитину, необхідні дорослі - посередники між мистецтвом і дитиною. Як зазначає Н. Гавриш, ступінь впливу мистецтва на дитину багато  в чому залежить від методики, яку використовує вихователь. Науковець зауважує, на тому, що треба так будувати роботу, щоб діти зрозуміли образ, створений художником, а твір мистецтва викликав у них естетичне переживання, радість, задоволення. [2]
Перше знайомство з репродукцією картини В.Сєрова Дівчинка з персикми"  варто організувати у повсякденному житті, в куточку книги. Вихователь вносить картину, залишає її на самоті з дітьми. Коли в дітей виникнуть запитання, групці дітей розповідає зміст картини, називає художника і її назву.
Надалі робота з репродукцією відбувається на заняттях по ознайомленню з довкіллям та на інтегрованих заняттях (довкілля, образотворча діяльність,  розвиток мовлення, музика та ін..) [4]

Зразок опису картини вихователем:
"На картині зображена дівчинка, яку звали Вірочка. Вона сидить біля вікна, за столом, на якому лежать свіжі персики. Можна уявити, що Віра нещодавно бавилася у літньому , сонячному садочку, який видно крізь вікно.
Обличчя дівчинки засмагле, на щічках є рум'янець. По очах видно що Вірочка незабаром знову побіжить у садок.
Якщо добре придивитися до картини, то ми можемо побачити, що скатертина акуратно завернута  на столі,щоб  її краї не звисали донизу.  Це робили тоді, коли у домі були маленькі діти. (запитати у дітей для чого).
Картина "Дівчинка з персиками" дуже сонячна і світла, створює відчуття радості і  щастя"

 Проблемні, пошукові та творчі запитання до дітей по змісту картини:

-         Яка пору року зобразив художник?
-         Для чого  (чи для кого) Віра принесла персики?
-         Як  і з ким могла бавитися Віра у саду?
-         Які дерева можуть рости у саду?
-         В що одягнена Вірочка?
-         Розкажіть про кімнату, де сидить Віра.
-         Який настрій у дівчинки?
 

Ефективним доповненням до бесіди за змістом твору живопису  є модифікована Н.Гавриш  методика сприймання зображеного на картині різними органами чуттів, розроблена  російськими науковцями[1,3].

Орієнтовні вправи за цією методикою:

1.     Виокремлення об’єктів  ("Зорова труба")
-         Спробуймо побачити тільки один предмет на картині !
2.     Встановлення залежностей
-         Ніщо не існує само по собі. Усе з чимось пов"язане. Спробуйте поєднати два будь які предмети, визначити зв'язок між ними, встановити, чому вони важливі один для одного.
3.     Сприймання слуховим чи дотиковим аналізатором
-         Уявіть, що до картини додаються навушники або спеціальні рукавички.
4.     Творчі завдання  типу "Діалоги від імені персонажів", "Уявні варіанти почутих звуків" тощо.


ЛІТЕРАТУРА

1.   Богуш А.М. , Гавриш Н.В. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика. — К.: Вища шк., 2007
2.   Богуш А.М. , Гавриш Н.В. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі – К.: Вид.Дім "Слово", 2010
3.   Гавриш Н. Навчання розповіді за картиною // Дошкільне виховання. — 2003. — № 1. — С. 7.

6 коментарів:

  1. Картина - це душа художника. І дуже добре, що ми намагаємось відтворити всю цю красу в дитячих очах, а тоді уже в думках. Адже бачення мистецтва у кожного своє і в цьому випадку кожна думка не має бути хибною.... Знову ж з великим захопленням звертаю свою увагу на орієнтовні запитання та вправи до картини.

    ВідповістиВидалити
  2. Ой, мені так сподобався опис картини) Ніби сиділа там, поки Віра не забігла до кімнати.
    А орієнтовні вправи мене особливо потішили))) Я можу використати такі прийоми і у власній діяльності.
    Дякую!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. за такою методикою можна розглядати й інші картини )) головне- придумати опис , щоб був схожий на мистецтвознавчу розповідь. Я для цього інтернет використовую )) А ще в журналі "Джміль" часто гарні розповіді подають https://plus.google.com/u/0/communities/105461053799239214085?cfem=1

      Видалити
    2. Дякую :))) Ми дуже стараємося! Привіт від Джмелика та його команди!

      Видалити
  3. А в старшій групі не за горами таке заняття.. Тепер ми знаємо , що спочатку потрібно познайомити з картиною поза заняттям.

    ВідповістиВидалити