І.Репін "Дівчинка з персиками" |
Знайомство дошкільників
з репродукціями художніх картин
В. Підгурна, вихователь-методист
Віньковецького ДНЗ №2 "Колобок"
Згідно з чинними програмами, дітей середнього
та старшого дошкільного віку ознайомлюють з репродукціями художніх картин.
Щоб твори живопису мали розвивальний та виховний вплив на дитину, необхідні
дорослі - посередники між мистецтвом і дитиною. Як зазначає Н. Гавриш, ступінь
впливу мистецтва на дитину багато в чому
залежить від методики, яку використовує вихователь. Науковець зауважує, на
тому, що треба так будувати роботу, щоб діти зрозуміли образ, створений
художником, а твір мистецтва викликав у них естетичне переживання, радість,
задоволення. [2]
Перше знайомство
з репродукцією картини В.Сєрова Дівчинка з персикми" варто організувати у повсякденному житті, в куточку
книги. Вихователь вносить картину, залишає її на самоті з дітьми. Коли в дітей
виникнуть запитання, групці дітей розповідає зміст картини, називає художника і
її назву.
Надалі робота з репродукцією відбувається на заняттях по ознайомленню з
довкіллям та на інтегрованих заняттях (довкілля, образотворча діяльність, розвиток мовлення, музика та ін..) [4]
Зразок опису картини вихователем:
"На картині зображена дівчинка, яку звали Вірочка. Вона сидить біля
вікна, за столом, на якому лежать свіжі персики. Можна уявити, що Віра
нещодавно бавилася у літньому , сонячному садочку, який видно крізь вікно.
Обличчя дівчинки засмагле, на щічках є рум'янець. По очах видно що Вірочка незабаром
знову побіжить у садок.
Якщо добре придивитися до картини, то ми можемо побачити, що скатертина акуратно
завернута на столі,щоб її краї не звисали донизу. Це робили тоді, коли у домі були маленькі
діти. (запитати у дітей для чого).
Картина "Дівчинка з персиками" дуже сонячна і світла, створює
відчуття радості і щастя"
Проблемні, пошукові та творчі запитання до
дітей по змісту картини:
-
Яка пору року зобразив художник?
-
Для чого (чи для кого) Віра принесла персики?
-
Як і з ким могла бавитися Віра у саду?
-
Які дерева можуть рости у саду?
-
В що одягнена Вірочка?
-
Розкажіть про кімнату, де сидить Віра.
-
Який настрій у дівчинки?
Ефективним доповненням до бесіди за
змістом твору живопису є модифікована
Н.Гавриш методика сприймання зображеного
на картині різними органами чуттів, розроблена
російськими науковцями[1,3].
Орієнтовні вправи за цією методикою:
1. Виокремлення
об’єктів ("Зорова труба")
-
Спробуймо побачити тільки один предмет
на картині !
2. Встановлення
залежностей
-
Ніщо не існує само по собі. Усе з чимось
пов"язане. Спробуйте поєднати два будь які предмети, визначити зв'язок між
ними, встановити, чому вони важливі один для одного.
3. Сприймання
слуховим чи дотиковим аналізатором
-
Уявіть, що до картини додаються
навушники або спеціальні рукавички.
4. Творчі
завдання типу "Діалоги від імені
персонажів", "Уявні варіанти почутих звуків" тощо.
ЛІТЕРАТУРА
1. Богуш
А.М. , Гавриш Н.В. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика. — К.: Вища шк.,
2007
2. Богуш А.М. , Гавриш Н.В. Методика ознайомлення
дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі – К.: Вид.Дім
"Слово", 2010
3. Гавриш
Н. Навчання розповіді за картиною // Дошкільне виховання. — 2003. — № 1. — С.
7.
4. Зданевич Л. Методика використання творів живопису як засобу развитку за'язного мовленнядітей старшого дошкільного віку //Дошкільна освіта № 3 (21), 2008 р
Для самоосвіти:
ЛЕКЦІЯ Тема: Ознайомлення дітей з образотворчим мистецтвом.
Источник: http://5fan.info/merbewotryfsqasotr.html
Картина - це душа художника. І дуже добре, що ми намагаємось відтворити всю цю красу в дитячих очах, а тоді уже в думках. Адже бачення мистецтва у кожного своє і в цьому випадку кожна думка не має бути хибною.... Знову ж з великим захопленням звертаю свою увагу на орієнтовні запитання та вправи до картини.
ВідповістиВидалитиОй, мені так сподобався опис картини) Ніби сиділа там, поки Віра не забігла до кімнати.
ВідповістиВидалитиА орієнтовні вправи мене особливо потішили))) Я можу використати такі прийоми і у власній діяльності.
Дякую!
за такою методикою можна розглядати й інші картини )) головне- придумати опис , щоб був схожий на мистецтвознавчу розповідь. Я для цього інтернет використовую )) А ще в журналі "Джміль" часто гарні розповіді подають https://plus.google.com/u/0/communities/105461053799239214085?cfem=1
ВидалитиДякую :))) Ми дуже стараємося! Привіт від Джмелика та його команди!
ВидалитиА в старшій групі не за горами таке заняття.. Тепер ми знаємо , що спочатку потрібно познайомити з картиною поза заняттям.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити