КАРТОТЕКА СПОСТЕРЕЖЕНЬ У ПРИРОДІ
Осінь
Погода (довготривале
спостереження)
Ознайомити дітей з календарем
погоди у групі. Вчити відрізняти осінню погоду ( небо не голубе, а сіре, хмари, йдуть дощі, бувають вітри, сонце не так гріє і т.д.). Вчити користуватися
позначками погоди для відміток у
календарі і робити це щоденно (за дорученням)
Худ.слово: вірші Г.Бойка "Ясне сонечко не гріє", Л.Костенко "Осінні хмари сірі як слони", М.Познанської "Вітер"
Словник: задощило, захлюпало, похолодало
Д.вправа: "Назви три прикмети осені"
Дерева: ялина.
Звернути увагу дітей на ялину на майданчику
і показати її привабливість та красу: густа крона (схожа на піраміду),
листки-голочки, колючки (хвоя). Повідомити, що ялина на зиму залишається
зеленою, голочки не опадають. Ялина є окрасою майданчика.
Словник: хвоя, хвойне дерево
Худ.слово: вірші Г.Бойко "Ясне сонечко не гріє", "Дощик"
Як осінь дерева розмальовує
Звернути увагу дітей на колір
листя на деревах. Пояснити, що це є прикметою осені. Запропонувати скласти
букет з різнокольорових листочків. Зібрати листя для гербарію.
Д.вправа "З якого дерева листочок"
Словник: багряне, жовтогаряче
Худ. слово вірш О.Журливої "Жовтень"
Дощові черв'яки
Звернути увагу на те, що тіло його
вологе і слизьке, забарвлення червонувате. Наголосити, що шкіра черв’яка
повинна бути вологою, тому вони ховаються в землі. Коли черв’як повзе, тілом пробігають
хвилі м’язових скорочень (пересувається). Риє ходи у ґрунті (він заковтує землю
ротом, перепускає її через кишки, а потім викидає через задньопрохідний отвір.
Маленькі купки землі, які вранці можна побачити на дитячих майданчиках,— це
виділення черв’яка, так звані копроліти). Так вони розпушують грунт. . Дощові
черв’яки — улюблена їжа птахів.
Листопад
Пояснити дітям осіннє явище "листопад" (дерева припиняють рух
соків по стовбуру; якби листочки не опадали, то взимку дерево загинуло б, бо
через листя випаровується волога).
Д.вправа "З якого дерева листочок"
Словник: багряне, жовтогаряче
Худ. слово вірш О.Журливої "Жовтень"
Насіння
Показати дітям, що восени у
багатьох дерев, кущів, квітів утворюється насіння. Розглянути крилатки
липи, клена, ясеня та розказати дітям, що їх далеко переносить вітер.
Ігри з жолудями, крилатками,
каштанами. Збір насіння квітів .
Бобові рослини на городі
Познайомити дітей з бобовими
рослинами (квасоля, горох) і зазначити, що їх плоди (насіння) ховаються у
стручках. Порівняти горох і квасолю.
Пригадати улюблені страви з горохом і квасолею.
Худ.слово: заучування скоромовки "Летів горобець
через безверхий хлівець. Вхопив гороху без червотоку" та читання вірша О.Журливої "Квасоля і горох"
Використана література:
Худ.слово: вірші Г.Бойко "Ясне сонечко не гріє", "Дощик"
Використана література:
1. Програма "Українське дошкілля" .
авт.-упор.Білан О.І.
2. Яришева Н.Ф. Основи природознавства: Природа України
Навчальний посібник. -К., 2010
3. Українська мозаїка Книга для читання в
дошкільному закладі та родинному колі . -К, 2008
1. Програма "Українське дошкілля" .
авт.-упор.Білан О.І.
2. Яришева Н.Ф. Основи природознавства: Природа України
Навчальний посібник. -К., 2010
3. Українська мозаїка Книга для читання в
дошкільному закладі та родинному колі . -К, 2008
Дякую за орієнтовну картотеку спостережень - дієвих, цікавих, повчальних і зрозумілих дітям і нам вихователям.
ВідповістиВидалитиОрієнтовну картотеку спостережень використовую під час ранкових годин та прогулянок. Дуже хотілось у найближчий час побачити орієнтовну картотеку спостережень на зиму, адже залишився лише 1 місяць осені,який дуже швидко пролетить.
ВідповістиВидалитиА я б хотіла попросити орієнтовну картотеку спостережень на ранній вік, якщо можна.........................
ВідповістиВидалити