пʼятницю, 4 вересня 2015 р.

Осінь: картотека спостережень

КАРТОТЕКА СПОСТЕРЕЖЕНЬ У ПРИРОДІ





Осінь



Погода (довготривале спостереження)
Ознайомити дітей з календарем погоди у групі. Вчити відрізняти осінню погоду ( небо не голубе, а сіре,  хмари,  йдуть дощі, бувають вітри,  сонце не так гріє і т.д.). Вчити користуватися позначками погоди  для відміток у календарі і робити це щоденно (за дорученням)
Худ.слово:  вірші Г.Бойка "Ясне сонечко не гріє", Л.Костенко "Осінні хмари сірі як слони", М.Познанської "Вітер"
Словник: задощило, захлюпало, похолодало
Д.вправа: "Назви три прикмети осені"
  
Дерева: ялина.
Звернути увагу дітей на ялину на майданчику і показати її привабливість та красу: густа крона (схожа на піраміду), листки-голочки, колючки (хвоя). Повідомити, що ялина на зиму залишається зеленою, голочки не опадають. Ялина є окрасою майданчика.
Словник: хвоя, хвойне дерево
Худ.слово:  вірші Г.Бойко "Ясне сонечко не гріє", "Дощик"

Як осінь дерева розмальовує
Звернути увагу дітей на колір листя на деревах. Пояснити, що це є прикметою осені. Запропонувати скласти букет з різнокольорових листочків. Зібрати листя для гербарію.
Д.вправа "З якого дерева листочок"
Словник: багряне, жовтогаряче
Худ. слово  вірш О.Журливої "Жовтень"

Дощові черв'яки
Звернути увагу на те, що тіло його вологе і слизьке, забарвлення червонувате. Наголосити, що шкіра черв’яка повинна бути вологою, тому вони ховаються в землі. Коли черв’як повзе, тілом пробігають хвилі м’язових скорочень (пересувається). Риє ходи у ґрунті (він заковтує землю ротом, перепускає її через кишки, а потім викидає через задньопрохідний отвір. Маленькі купки землі, які вранці можна побачити на дитячих майданчиках,— це виділення черв’яка, так звані копроліти). Так вони розпушують грунт. . Дощові черв’яки — улюблена їжа птахів.

Листопад
Пояснити дітям  осіннє явище  "листопад" (дерева припиняють рух соків по стовбуру; якби листочки не опадали, то взимку дерево загинуло б, бо через листя випаровується волога).
Д.вправа "З якого дерева листочок"
Словник: багряне, жовтогаряче
Худ. слово  вірш О.Журливої "Жовтень"

Насіння
Показати дітям, що восени у багатьох  дерев, кущів, квітів  утворюється насіння. Розглянути крилатки липи, клена, ясеня та розказати дітям, що їх далеко переносить вітер.
Ігри з жолудями, крилатками, каштанами. Збір насіння квітів .

Бобові рослини на городі
Познайомити дітей з бобовими рослинами (квасоля, горох) і зазначити, що їх плоди (насіння) ховаються у стручках. Порівняти горох і квасолю.  Пригадати улюблені страви з горохом і квасолею.
Худ.слово: заучування скоромовки  "Летів горобець через безверхий хлівець. Вхопив гороху без червотоку" та читання вірша О.Журливої "Квасоля і горох"



Використана література:

1. Програма "Українське дошкілля" . авт.-упор.Білан О.І.

2. Яришева Н.Ф. Основи природознавства: Природа України Навчальний посібник. -К., 2010


 3.  Українська мозаїка Книга для читання в дошкільному закладі та родинному колі . -К, 2008

3 коментарі:

  1. Дякую за орієнтовну картотеку спостережень - дієвих, цікавих, повчальних і зрозумілих дітям і нам вихователям.

    ВідповістиВидалити
  2. Орієнтовну картотеку спостережень використовую під час ранкових годин та прогулянок. Дуже хотілось у найближчий час побачити орієнтовну картотеку спостережень на зиму, адже залишився лише 1 місяць осені,який дуже швидко пролетить.

    ВідповістиВидалити
  3. А я б хотіла попросити орієнтовну картотеку спостережень на ранній вік, якщо можна.........................

    ВідповістиВидалити