суботу, 27 лютого 2021 р.

МОНІТОРИНГ В ЗДО: зібрати чи обрати, застосувати чи прозвітувати?

 


У теорії і практиці дошкільної освіти, нажаль, не існує єдиної думки, єдиної інструментальної та технологічної бази для здійснення моніторингу індивідуальних досягнень дітей, не розроблено критерії педагогічного оцінювання  рівня розвитку та набуття дітьми компетенцій для всіх вікових груп.

Про це, на мою думку, мали би подбати розробники БКДО, авторські колективи державних Програм  розвитку дітей дошкільного віку.

Звідси можемо констатувати, що здійснення моніторингу в ЗДО, особливо відстеження динаміки якісних змін у розвитку дітей різного віку, є найбільш "слабкою ланкою" у практиці.
Поодинокі моделі розроблених індикативних показників рівня розвитку вихованців, які час від часу зявляються, більше "дестабілізують" цей процес. Адже вони мають бути адаптовані до конкретного ЗДО, конкретної групи, конктретного вихователя, до конкрених умов освітнього простору, особливостей освітнього процесу.
Невизначеною залишається проблема "Що моніторити?"
 Рівень "засвоєння дитиною Програми"? Рівень "знань, умінь і навичок"? Виконання Програми? Виконання БКДО?Набуття дитиною компетенцій? Рівень розвитку дітей? Успіхи і досягнення дітей?
Можна прийти до спільного узагальнення таким формулюванням проблеми -  "Здійснення моніторингу успішності (ЯКОСТІ) освітнього процесу"? 
Якість (успішність) освітнього процесу в цілому у закладі, залежатиме від якості (успішності) освітнього процесу у кожній групі окремо.

Виходячи із сучасних пропозицій з даної проблеми, можемо зазначити деякі поодинокі , переважно розрізнені практики, що можуть хоч як небудь  допомогти педагогам у  здійсненні моніторингових досліджень розвитку дітей в ЗДО. 
Можемо "взяти "для роботи:

НАУКОВО -ДОСЛІДЖЕНІ ТЕХНОЛОГІЇ: 


Кваліметричний підхід до оцінки розвитку дитини старшого дошкільного віку (Лист МОН України "Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі" від 06.11.2015 №1\9-535)








  МЕТОДИЧНІ ДОДАТКИ ДО Програми "Українське дошкілля"

Моніторинг якості дошкільної освіти. Ранній вік. Галина Волкова, Алла Павловская, Наталья Яцюк. Видавництво "Шкільний світ"





Моніторинг якості дошкільної освіти. Молодший дошкільний вік. Галина Волкова, Алла Павловская, Наталья Яцюк. Видавництво "Шкільний світ"



МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ЗА БКДО (стара редакція Стандарту ДО)


Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти. Методичний посібник. Т. Киричук , видавництво "Мандрівець"



РІЗНЕ:

Педагогічний моніторинг у ДНЗ

Швайка Л.А.


Діагностика в ДНЗ. МОНІТОРИНГ осн. компетенцій дітей. 4 рік життя

Кривоніс М.Л., Дроботій О.Л., Ачкасова В.М  




Діагностика в ДНЗ: Моніторинг фізичного розвитку дітей дошкільного віку














ПУБЛІКАЦІЇ. ДОСВІД.

  • Табель успіху як засіб моніторингу якості дошкільної освіти. А.Андруняк ( ж-л «Вихователь-методист» 9/2010, ст.18-25).
  • Портфоліо дошкільника як засіб моніторингу (публікація "Навіщо портфоліо майбутньому першокласнику" ж-л «Вихователь-методист» 09/2018
  • Математичний диктант — метод моніторингу компетентності дітей (автор Інна Кіндрат,  ж-л «Вихователь-методист» 02/2001).
  • Контроль за розвитком малюків. Т.  Гурковська ( ж-л «Вихователь- методист» №6/2010).
  • Моніторинг індивідуальних досягнень дітей з особливими потребами. (ж-л «Вихователь-методист» №3/2009, ст.60-70).


Про те, що проблема моніторингу в ЗДО є мало розробленою, повідомляє  Катерина  Крутій у науковій праці  "Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти  в дошкільному навчальному закладі: Монографія. - Запоріжжя: ТОВ "ЛІПС" ЛТД, 2006, у публікаціях "Актуальність упровадження моніторингу в системі дошкільної освіти"  ( ж-л «Вихователь-методист» №0/ 2008, ст.17-23), Концепція постійного контролю за якістю дошкільної освіти. К. Крутій (ж-л «Вихователь-методист» №4/ 2009, ст.35-44).

P.S. Маємо сподівання, що педагогічні скарбниці вихователів будуть наповнюватися новими науковими знахідками та практичними ідеями з цієї проблеми.

Немає коментарів:

Дописати коментар