пʼятницю, 17 квітня 2015 р.

Ніби сонечка малі посідали на землі...



 Методичні настанови для вихователів

 щодо проведення спостережень з дітьми 

    
     Про те, що  спостереження -це  провідний метод ознайомлення дошкільників з природою, знають усі вихователі. Та, нажаль, практика показує, що не зажди педагоги готові методично грамотно, цікаво і корисно організувати  з дітьми цю активну форму пізнання навколишнього світу.
      Звичайно, логічним буде звернення до визначення поняття «спостереження» у дошкільній педагогіці  та методиці ознайомлення дітей з природою.
      Спостереження - це планомірне, більш або менш довготривале сприймання, що дає змогу простежити те чи інше явище, ті чи інші зміни, які відбуваються в об’єктах природи.
      Зразу ж можна аналазувати: яке  ключове слово, шановні колеги, Ви   виділили  б насамперед ? "Планомірне"? Гаразд, це важливо, адже переважно усі спостереження треба планувати! Можна це робити за таким з р а з к о м:

СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА КУЛЬБАБКОЮ 
(Середній дошкільний вік)
Об’єкт і місце спостереження:  квіти кульбаби на ділянці дс
Повторне, довготривале спостереження з підгрупою дітей
Програмні завдання:  продовжувати вчити дітей розрізняти квіти різних пір року; закріпити   знання дітей про форму і розмір квітки, її будову; простежити з дітьми як утворюється насіння у кульбаби.

ХІД
1. Пригадати  віршик Н.Забіли «Кульбабки»
На леваду я пішла б.
Ціла купа там кульбаб.
Ніби сонечка малі,
Посідали на землі!
2. – На що схожі квіти кульбабки? Де ростуть? Яке мають  стебло і листочки?
3. Серед кульбабок відшукати квіточку з білим пухом. Порівняти із жовтою кульбабкою: чому вони різні? (тому, що це кульбабка, яка відцвіла, у ній достигло насіння і утворилися парашутики)
4. Читаємо вірш К.Сєрова
Стала на поляні
В жовтім сарафані. 
Підросте - всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
5.  Формулюємо висновок: кульбабки зацвітають жовтим цвітом рано навесні, вони дуже схожі на сонечка; потім квіточки перетворюються на парашутики-насінинки.







       Продовжуємо. Беремо до уваги слова «більш або менш довготривале». Тут, насамперед, треба нагадати, що за терміном проведення спостереження бувають епізодичні або короткотривалі та довготривалі: від одного тижня до одного сезону (дивимося схему 1). Крім цього, згадуймо, що в залежності від віку, дитина може безперервно розглядати будь-який об’єкт від 10 хв. у молодшому  віці до  15-25хв. -  у старшому. Це обумовлюється тим, що сприймання, увага, пам'ять, мислення дитини стають більш довільними, керованими волею.
       І, насамкінець, поговоримо про « те чи інше явище, ті чи інші зміни, які відбуваються в об’єктах природи…». Тут обов’язково  має бути звернення до чинної програми, за якою  працює педагог. Саме у  її відповідному розділі ми знаходимо конкретний зміст спостережень в природі. І, взявши за основу класифікацію спостережень за дидактичною метою (дивитися схему 1), можемо успішно їх планувати і організовувати.




Схема 1. 

 ВИДИ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ЗА ОБ'ЄКТАМИ ПРИРОДИ




 Література: 

1. Манруємо екологічною стежиною: дослідницько-експериментальна  діяльність дітей дошкільного віку в природі / авт.і упоряд.: С.Ю.Павлюк та ін.- Тернопіль: Мандрівець, 2014
2. Яришева Н.Ф. Методика ознайомлення дітей з природою, - К., 1993




Немає коментарів:

Дописати коментар