Методичні настанови для вихователів
щодо проведення спостережень з дітьми
Про те, що спостереження -це провідний метод ознайомлення
дошкільників з природою, знають усі вихователі. Та, нажаль, практика показує,
що не зажди педагоги готові методично грамотно, цікаво і корисно організувати
з дітьми цю активну форму пізнання навколишнього світу.
Звичайно, логічним буде звернення до визначення
поняття «спостереження» у дошкільній педагогіці
та методиці ознайомлення дітей з природою.
Спостереження - це планомірне, більш або менш
довготривале сприймання, що дає змогу простежити те чи інше явище, ті чи інші
зміни, які відбуваються в об’єктах природи.
Зразу ж можна аналазувати: яке ключове
слово, шановні колеги, Ви виділили б насамперед ?
"Планомірне"? Гаразд, це важливо, адже переважно усі спостереження
треба планувати! Можна це робити за таким з р а з к о м:
СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА КУЛЬБАБКОЮ
(Середній дошкільний вік)
(Середній дошкільний вік)
Об’єкт і місце спостереження:
квіти кульбаби на ділянці дс
Повторне, довготривале спостереження з підгрупою дітей
Програмні завдання: продовжувати вчити дітей розрізняти
квіти різних пір року; закріпити знання дітей про форму і розмір квітки, її
будову; простежити з дітьми як утворюється насіння у кульбаби.
ХІД
1. Пригадати віршик
Н.Забіли «Кульбабки»
На леваду я пішла б.
Ціла купа там кульбаб.
Ніби сонечка малі,
Посідали на землі!
2. – На що схожі квіти кульбабки? Де ростуть? Яке мають стебло і листочки?
3. Серед кульбабок відшукати квіточку з білим пухом. Порівняти із
жовтою кульбабкою: чому вони різні? (тому, що це кульбабка, яка відцвіла, у ній
достигло насіння і утворилися парашутики)
4. Читаємо вірш К.Сєрова
Стала на поляні
В жовтім сарафані.
Підросте - всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
4. Читаємо вірш К.Сєрова
Стала на поляні
В жовтім сарафані.
Підросте - всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
5. Формулюємо висновок: кульбабки зацвітають жовтим цвітом рано навесні, вони дуже схожі на сонечка; потім квіточки перетворюються на парашутики-насінинки.
Продовжуємо. Беремо до уваги слова «більш або менш довготривале».
Тут, насамперед, треба нагадати, що за терміном проведення спостереження бувають
епізодичні або короткотривалі та довготривалі: від одного тижня до одного
сезону (дивимося схему 1). Крім цього, згадуймо, що в залежності від віку,
дитина може безперервно розглядати будь-який об’єкт від 10 хв. у молодшому віці до 15-25хв. - у старшому. Це обумовлюється тим, що
сприймання, увага, пам'ять, мислення дитини стають більш довільними, керованими
волею.
І, насамкінець, поговоримо про « те чи інше явище, ті чи інші
зміни, які відбуваються в об’єктах природи…». Тут обов’язково має бути звернення до чинної програми, за якою працює педагог. Саме у її відповідному розділі ми знаходимо
конкретний зміст спостережень в природі. І, взявши за основу класифікацію спостережень
за дидактичною метою (дивитися схему 1), можемо успішно їх планувати і організовувати.
Схема 1.
Немає коментарів:
Дописати коментар