четвер, 23 квітня 2015 р.

І знову про наступність

Наступність дошкільної і початкової освіти:
 плавний перехід чи стрибок через прірву?





20 квітня 2015 року у Київському міському будинку вчителя відбувся науково-практичний семінар «Наступність дошкільної і початкової освіти — актуальна проблема сучасності». Захід було організовано кафедрою початкової освіти та методик природничо-математичних дисциплін і кафедрою дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка у межах тижня двох кафедр.

У семінарі взяли участь науковці — педагоги та психологи, методисти районних науково-методичних центрів з дошкільної та початкової освіти, вихователі-методисти та вихователі старших груп дошкільних начальних закладів, учителі початкової школи, заступники директорів з початкової освіти загальноосвітніх навчальних закладів та студенти.

У формі круглого столу учасники обговорили наукові підходи до організації дошкільної та початкової освіти, взаємодію дошкільних закладів та початкової школи, а також наступність у змісті дошкільної та початкової освіти, у підготовці майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти тощо.

Найгостріше дискусія точилася, зокрема, навколо таких питань:
що головне — індивідуальність дитини чи стандарт освіти?
на що треба орієнтуватись у навчанні — на можливості дитини чи на програму?
під час навчання педагогу слід чітко дотримуватись програмових вимог чи проявляти творчість?
що має бути в основі змісту освіти дітей дошкільного віку та молодших школярів?
хто винен в тому, що діти не хочуть іти до школи?
чи вирішить проблему наступності створення комплексів дитячий садок-школа?

Під час обговорення максимальну підтримку аудиторії отримали тези про те, що:
необхідно не лише зберегти індивідуальність кожної дитини, а й допомогти їй адаптуватись до життя в соціумі;
дорослий повинен адаптуватися до дитини, а не навпаки;
кожна дитина має повноцінно проживати усі вікові періоди;
у розробці змісту повинні брати участь фахівці як дошкільної, так і початкової освіті;
позитивно на адаптацію дитини до навчання в школі буде впливати «Школа наставництва», яка передбачає спілкування дошкільників та учнів початкових класів;
учителі початкових класів не готові до роботи з шестирічними дітьми, тож варто фахово самовдосконалюватися.

Учасниками семінару також було визначено коло проблем в сучасній дошкільній та початковій освіті, серед яких:
наявність неправильно сформованих стереотипів про навчання в дитячому садку та в початковій школі;
неготовність шестирічної дитини до навчання в школі;
шестирічні та семирічні діти в одному класі;
відсутність єдиного розвивального середовища.

Проте всі учасники дискусії дійшли згоди в тому, що дошкільне дитинство — це самоцінний період життя дитини, а не «підготовка до школи». І причини дитячих проблем у контексті наступності слід шукати не в дітях, а в дорослих, як педагогах, так і батьках. З батьками слід активно проводити просвітницьку діяльність, спрямовану на подолання існуючих стереотипів щодо підготовки дитини до школи. А вихователям і вчителям спрямувати зусилля на самовдосконалення. Дитина буде готовою вступити в новий етап свого життя, діяти в нових умовах, бути відкритою до нових стосунків, знань і справ тоді, коли сповна реалізує свій, властивий дошкільному періоду дитинства, потенціал у пріоритетних видах діяльності — грі, спілкуванні, художньо-продуктивній діяльності, тобто досягне «дошкільної зрілості». 


3 коментарі:

  1. Є сподівання, що не проголошуваною, а реальною стане практика вирішення дуже важливих, потрібних питань, проблем, завдань дитини шестирічного віку. Цим дітям потрібна пильна увага не тільки педагогів, але й медиків, батьків, науковців та психологів.

    ВідповістиВидалити
  2. І ще про наступність http://informaciaforall.blogspot.com/2015/05/blog-post.html

    ВідповістиВидалити