Методичні рекомендації для вихователів
Головною метою дошкільної освіти, окресленої Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні, є формування основи "особистісної культури дитини через відкриття її світу в його цілісності і різноманітності". Тому, ознайомлення дошкільників з народними святами, звичаями і традиціями є на часі.
Україна славиться розмаїттям народних свят і, одне з найвагоміших серед них – Великдень.
Як донести до серця маленької дитини цей прекрасний звичай Великоднього святкування?
Насамперед, візьмемо за основу загальнодидактичні принципи навчання дошкільників: доступність, зрозумілість, відповідність віковим особливостям.
З огляду на це, можна виділити наступне:
- Ознайомлення дітей з родинно-побутовою традицією святкування Великодня доцільно перш за все починати з уточнення й узагальнення початкових знань про український народ, його побут, звичаї. Допоможуть у цьому такі методи як бесіда, розгляд альбомів, дитячих презентацій на теми: "Ми живемо на Україні", "Моя Батьківщина – Україна" (старший і середній дошкільний вік); "Українка я маленька, українці батько й ненька", "У нас в гостях лялька-Українка" (молодший і ранній дошкільний вік) тощо.
Орієнтовний зразок бесідиз дітьми старшого дошкільного віку на тему "Рідна країна- Україна"
1) Вихователька звертає увагу дітей на хлопчика з групи, що одягнений в український одяг і розпочинає бесіду уривком вірша В. Багірова "Батьківщина"(звертається до хлопчика):
- Як же край той зветься,Де ти, хлопчик зріс,
Де твій дім, озерце,Дитсадочок , ліс?
Хлопчик відповідає: "Я живу на Україні, я українець!"
2) Дітям пропонують розглянути малюнки (ілюстрації, картинки), які приніс із собою хлопчик-українець ; розгляд педагог супроводжує запитаннями типу "Що намальовано?", "Чому українці люблять калину(вербу, дуб)?", "З чого можна зрозуміти, що українці працьовиті (добрі, веселі, охайні) люди?" і т.д.
3) Вправа "Розкажи про Україну"
Вихователька показує дітям карту України і пропонує прикрасити її своїми малюнками (на кольорових стікерах діти схематично малюють, те що знають про українців, про Батьківщину, про життя людей.
4) Вихователь узагальнює : "Ми – українці,наша рідна Батьківщина – Україна. Це гарна країна, де живуть добрі люди. Вони люблять природу, люблять працювати й веселитися. Гарні пісні співають. Землю рідну прославляють!"
- Далі роботу можна продовжити у національному куточку, де оформлено виставку головних атрибутів Великодня: писанки, крашанки, кошики, пасочки рушнички тощо. Уважно розглянути з дітьми ці речі, розказати про них.
- Наступним етапом роботи може бути зображувальна діяльність дітей (виготовлення писанок, розмальовування рушничків тощо.)
- Поступово дітей підводять до розуміння того, що українці дуже ретельно готуються до свята Великодня: прибирають оселі і подвір'я ("чистий четвер") , печуть паски, розмальовують писанки. Тут доцільно буде розіграти у ролях з дітьми невеличкі вистави "Випікання паски", "Малювала я яєчко", інсценувати віршики, оповідання з цієї теми.
- Дуже важливим моментом при ознайомленні дітей з Великоднім святом є вироблення акценту на тому, що це свято Пробудження і Воскресіння природи, матері-землі від зимового сну.Люди радіють цьому воскресінню. Тому доцільно буде розучити з малюками веселі народні ігри, веснянки і гаївки.
- Завершальним етапом роботи як правило, є загальносадкове або загальногрупове музично- театральне дійство на тему "Весну стрічаймо-Великдень вітаймо!", "Котилася писанка", "Великодні дзвони", "Нумо, малята, весняку співати!".
Використана література:
1. БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (нова редакція)
2. Богуш А., Лисенко Н. Українське народознавство в дошкільному закладі. -
К., 19943. Калуська Л.В. Дивокрай. Вибрані дидактико-методичні матеріали у 2-х
книгах для працівників дошкільних закладів. - Тернопіль: Мандрівець, 2005
Немає коментарів:
Дописати коментар