середу, 15 квітня 2015 р.

Деякі особливості ознайомлення дошкільників зі святом Великодня



Методичні рекомендації для вихователів


     Головною метою дошкільної освіти, окресленої Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні, є формування основи "особистісної культури дитини через відкриття її світу в його цілісності і різноманітності". Тому, ознайомлення дошкільників з народними святами, звичаями і традиціями є на часі.

     Україна славиться розмаїттям народних свят і, одне з найвагоміших серед них – Великдень.

      Як донести до серця маленької дитини цей прекрасний звичай Великоднього святкування?

     Насамперед, візьмемо за основу загальнодидактичні принципи навчання дошкільників: доступність, зрозумілість, відповідність віковим особливостям.


     З огляду на це, можна виділити наступне:

  • Ознайомлення дітей з родинно-побутовою традицією святкування Великодня доцільно перш за все починати з уточнення й узагальнення початкових знань про український народ, його побут, звичаї. Допоможуть у цьому такі методи як бесіда, розгляд альбомів, дитячих презентацій на теми: "Ми живемо на Україні", "Моя Батьківщина – Україна" (старший і середній дошкільний вік); "Українка я маленька, українці батько й ненька", "У нас в гостях лялька-Українка" (молодший і ранній дошкільний вік) тощо.



Орієнтовний зразок бесідиз дітьми старшого дошкільного віку на тему "Рідна країна- Україна"


1) Вихователька звертає увагу дітей на хлопчика з групи, що одягнений в український одяг і розпочинає бесіду уривком вірша В. Багірова "Батьківщина"(звертається до хлопчика):
- Як же край той зветься,Де ти, хлопчик зріс,
Де твій дім, озерце,Дитсадочок , ліс?

Хлопчик відповідає: "Я живу на Україні, я українець!"
2) Дітям пропонують розглянути малюнки (ілюстрації, картинки), які приніс із собою хлопчик-українець ; розгляд педагог супроводжує запитаннями типу "Що намальовано?", "Чому українці люблять калину(вербу, дуб)?", "З чого можна зрозуміти, що українці працьовиті (добрі, веселі, охайні) люди?" і т.д.
3) Вправа "Розкажи про Україну"
Вихователька показує дітям карту України і пропонує прикрасити її своїми малюнками (на кольорових стікерах діти схематично малюють, те що знають про українців, про Батьківщину, про життя людей.
4) Вихователь узагальнює : "Ми – українці,наша рідна Батьківщина – Україна. Це гарна країна, де живуть добрі люди. Вони люблять природу, люблять працювати й веселитися. Гарні пісні співають. Землю рідну прославляють!"















  • Далі роботу можна продовжити у національному куточку, де оформлено виставку головних атрибутів Великодня: писанки, крашанки, кошики, пасочки рушнички тощо. Уважно розглянути з дітьми ці речі, розказати про них.






  •  Наступним етапом роботи може бути зображувальна діяльність дітей (виготовлення писанок, розмальовування рушничків тощо.)



  •  Поступово дітей підводять до розуміння того, що українці дуже ретельно готуються до свята Великодня: прибирають оселі і подвір'я ("чистий четвер") , печуть паски, розмальовують писанки. Тут доцільно буде розіграти у ролях з дітьми невеличкі вистави "Випікання паски", "Малювала я яєчко", інсценувати віршики, оповідання з цієї теми.



  • Дуже важливим моментом при ознайомленні дітей з Великоднім святом є вироблення акценту на тому, що це свято Пробудження і Воскресіння природи, матері-землі від зимового сну.Люди радіють цьому воскресінню.  Тому доцільно буде розучити з малюками  веселі народні ігри,   веснянки і гаївки.


  • Завершальним етапом  роботи як правило, є  загальносадкове або загальногрупове  музично- театральне дійство на тему "Весну стрічаймо-Великдень вітаймо!", "Котилася писанка", "Великодні дзвони", "Нумо, малята, весняку співати!".

 

Використана література:



1. БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (нова редакція)


2. Богуш А., Лисенко Н. Українське народознавство в дошкільному закладі. - К., 19943. Калуська Л.В. Дивокрай. Вибрані дидактико-методичні матеріали у 2-х книгах для працівників дошкільних закладів. - Тернопіль: Мандрівець, 2005

Гарна збірка веснянок для дошкільників з нотами "Вийди, вийди, Івнку" упор. М.Ткач та Н.Данилевська








Немає коментарів:

Дописати коментар