Організовуючи роботу з дітьми дошкільного віуку, вихователі щоденно мають справу щодо планування та проведення спостережень за різними об'єктами природи (живими і неживими), а також за явищами суспільного життя. На перший погляд - нічого складного... Показати, розглянути, запитати, запам'ятати, повторити. Проте, нерідко, малюки неуважні (бо ж знаємо, що на вулиці нелегко зосередити їхню увагу),без особливих радісних емоцій, відволікаються, а дехто і взагалі намагається якнайшвидше "піти погратися"...
Разом з тим, коротко розкриваючи способи реалізації надзвичайно актуальних в сьогоденні завдань національно - патріотичного виховання, можна виділити один надважливий аспект, про який вели мову Наталія Гавриш та Катерина Крутій на сторінках журналу "Дошкільне виховання" №8 за 2015 рік . Науковці наголошують, що "національно - патріотичне виховання не починається і не закінчується розфарбовуванням парканів і майданчиків у кольори національного прапора, дитячими ранками з віночками, вишиванками...Існує тонка, інтимна особистісна грань між справді ціннісним ставленням дитини до довкілля, до світу і псевдопатріотичними уявленнями, що їх подекуди демонструють дорослі."
То як виховати не показний, а глибокий і дієвий патріотизм? Як достукатися до дитячих сердечок і посіяти в них любов до рідного краю? Відповідь проста - максимально використовувати метод спостереження, причому робити це професійно, методично грамотно та творчо. Адже, любов до Вітчизни у наймолодших вихованців починається з любові та інтересу до квіточки, до дерева, до сонечка, до травички і дощика...
Наведу приклад КОНСПЕКТУ СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ВІТРОМ , яке можна провести восени з дітьми молодшого, серднього чи старшого дошкільного віку. Причому, маю бажання, щоб даний конспект мав "гриф" - "Зроблено з любовю !"
Отже, пишемо...
На майданчику групи вихователька звертає увагу дітей на "сюрприз" - на травичці розкидані кілька грушечок та яблучко. Запитує із здивуванням "Що це?", "Хто це?", "Де взялося?", "Може хтось загубив?". Слухає думки і відповіді дітей ( загубили діти з іншої групи, їжачок збирав і розгубив та інше). Потім пропонує дітям послухати уривок з вірша Марії Познанської "Вітер":
Вітер, вітер пустотливий
Залетів до нас у сад,
Оббиває груші, сливи,
Трусить яблуні підряд.
І хустиночку Марусі
На голівці розв'язав
Свиснув дівчинці у вусі
І нічого не сказав.
Перебіг, упав на квіти,
На траві лшив сліди.
Неслухняний і сердитий,
Хто просив тебе сюди?
Проводить бесіду за змістом вірша:
- То ви здогадалися хто порозкидав грушечки і яблучка?
- Чому вітерець "пустотливий"? (від слова "пустувати", "бавитися")
- Напевно вітер був дуже сильний, бо ще й "хустиночку Марусі розв'язав"?
- А давайте подивимося, де вітер "упав на квіти", "на траві лишив сліди" (шукають разом сліди вітру)
- Знаєте, що саме восени вітер буває "неслухняний і сердитий"? Ми будемо за ним спостерігати!
Наприкінці спостереження вихователь пропонує малюкам пограти з вітром - з паперовими вертушками. Способи їх виготовлення оперативно знаходимо на просторах інтернету.....Наприклад, ТУТ так пропонують.
Таким чином, з допомогою грушок та паперового вітрячка можна надати звичайному спостереженню за об'єктом неживої природи великого емоційного забарвлення, а також бажання нових зустрічей з вітром, що, можливо, уже колише червоні кетяги народного символу України - калини...
Отже, любов до Батьківщини починається з любові до рідної природи. А любов до природи починається із здивування, зацікавлення. Адже не можна любити те, про що не знаєш.
Отже, любов до Батьківщини починається з любові до рідної природи. А любов до природи починається із здивування, зацікавлення. Адже не можна любити те, про що не знаєш.
Колегам для натхнення - світлини с особистого архіву. Під фото - цікава інформація, яку можна використати під час проведення спостережень. Удачі і натхнення у вихованні маленьких патріотів нашої країни!
Соняшник-квітка сонця, один із символів України. Соняшникова олія - цінний продукт харчування українців. |
...Ясним оком жовтуватим усміхалася мені. Я хотів її зірвати, а бджола сказала - Ні!" (уривок з вірша М.Познанської "Ромашка") |
Чорнобривці квіточки дуже люблять малючки ! |
Публікації автоматично присвоюється гриф "Зроблено з любов'ю".
ВідповістиВидалитиСПС за інтригу.....)))
ВидалитиОбов'язково використаю конспект спостереження за вітром у наступному році, коли мої маленькі малявочки хоч трішки підростуть.
ВідповістиВидалити