понеділок, 8 серпня 2016 р.

Ще раз про спостереження за природою... або виховуємо патріотів!

      Організовуючи роботу з дітьми  дошкільного віуку,  вихователі щоденно мають справу  щодо планування та проведення спостережень за різними об'єктами природи (живими і неживими), а також за явищами суспільного життя. На перший погляд - нічого складного... Показати, розглянути, запитати, запам'ятати, повторити. Проте, нерідко, малюки неуважні (бо ж знаємо, що на вулиці нелегко зосередити їхню увагу),без особливих радісних емоцій,  відволікаються, а дехто і взагалі намагається якнайшвидше "піти погратися"... 

      Разом з тим, коротко розкриваючи способи реалізації надзвичайно актуальних в сьогоденні завдань національно - патріотичного виховання, можна виділити один надважливий аспект, про який вели мову Наталія Гавриш  та Катерина Крутій на сторінках журналу "Дошкільне виховання"  №8 за 2015 рік .  Науковці наголошують, що "національно - патріотичне виховання не починається і не закінчується розфарбовуванням парканів і майданчиків у кольори національного прапора, дитячими ранками з віночками, вишиванками...Існує тонка, інтимна особистісна грань між справді ціннісним ставленням дитини до довкілля,  до світу і псевдопатріотичними уявленнями, що їх подекуди демонструють дорослі." 

      То як виховати не показний, а глибокий і дієвий патріотизм? Як достукатися  до дитячих сердечок  і посіяти в них  любов до рідного краю?  Відповідь проста - максимально використовувати метод спостереження, причому робити це професійно, методично грамотно та творчо.  Адже, любов до Вітчизни   у наймолодших вихованців починається з любові та інтересу до квіточки, до дерева, до  сонечка, до травички і дощика... 
     Наведу приклад КОНСПЕКТУ СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ВІТРОМ , яке можна провести восени з дітьми молодшого, серднього чи старшого дошкільного  віку. Причому, маю бажання, щоб даний конспект мав "гриф" - "Зроблено з любовю !"

Отже, пишемо..
     На майданчику групи вихователька звертає увагу дітей на "сюрприз" - на травичці розкидані кілька грушечок та яблучко. Запитує  із здивуванням "Що це?", "Хто це?", "Де взялося?", "Може хтось загубив?". Слухає думки і відповіді дітей ( загубили діти з іншої групи, їжачок збирав і розгубив та інше). Потім пропонує дітям послухати уривок з вірша Марії Познанської "Вітер":


Вітер, вітер пустотливий
Залетів до нас у сад,
Оббиває груші, сливи,
Трусить яблуні підряд.
І хустиночку Марусі
На голівці розв'язав
Свиснув дівчинці у вусі
І нічого не сказав.
Перебіг, упав на квіти,
На траві лшив сліди.
Неслухняний і сердитий,
Хто просив тебе сюди?




     Проводить бесіду за змістом вірша:

- То ви здогадалися хто порозкидав грушечки і яблучка?
- Чому вітерець "пустотливий"? (від слова "пустувати", "бавитися")
- Напевно вітер був дуже сильний, бо ще й "хустиночку Марусі розв'язав"?
- А давайте подивимося, де вітер "упав на квіти", "на траві лишив сліди" (шукають разом сліди вітру)
- Знаєте, що саме восени вітер буває "неслухняний і сердитий"? Ми будемо за ним спостерігати! 

 Наприкінці спостереження вихователь пропонує малюкам пограти з вітром - з паперовими вертушками.  Способи їх виготовлення оперативно знаходимо на просторах інтернету.....Наприклад, ТУТ так пропонують.

     Таким чином,  з допомогою грушок та паперового вітрячка можна надати звичайному спостереженню за об'єктом неживої природи великого емоційного забарвлення, а також бажання нових зустрічей з вітром, що, можливо, уже колише червоні кетяги народного символу України - калини...
      Отже, любов до Батьківщини починається з любові до рідної природи. А любов до природи починається із здивування, зацікавлення. Адже не можна любити те, про що не знаєш.

     Колегам для натхнення - світлини с особистого архіву. Під фото - цікава інформація, яку можна використати під час проведення спостережень. Удачі і натхнення у вихованні маленьких патріотів нашої країни!



МАРІЯ ПОЗНАНСЬКА
КАЛИНОНЬКА 
Ось калина над рікою:
Віти стелить по воді.
Хто це щедрою рукою
Їй намистечко надів?
Червонясте, променисте —
Розцвітає, як вогні...
Дай хоч трішечки намиста,
Калинонько, і мені!


Соняшник-квітка сонця, один із символів України. Соняшникова олія - цінний продукт харчування українців.


...Ясним оком жовтуватим усміхалася мені. Я хотів її зірвати, а бджола сказала - Ні!" (уривок з вірша М.Познанської "Ромашка")


Катерина Перелісна

Яблучка
Ой, хороші яблучка
У саду,
Та високо виросли
На біду!
У зеленім листячку
Миготять,
А упасти з гілочки
Не хотять.
Не відірве яблучка
І вітрець,
Хто нагнув нам гілочку,
Молодець!
Нижче, вітре, гілочку
Нахили,
Щоб дістати яблучко
Ми змогли!

Чорнобривці квіточки дуже люблять малючки !




3 коментарі:

  1. Публікації автоматично присвоюється гриф "Зроблено з любов'ю".

    ВідповістиВидалити
  2. Обов'язково використаю конспект спостереження за вітром у наступному році, коли мої маленькі малявочки хоч трішки підростуть.

    ВідповістиВидалити